skip to Main Content

Disposar d’una web corporativa és essencial per a l’estratègia comercial i de màrqueting. No obstant això, és molt important conèixer tots els requisits legals que ha d’incloure en aspectes com la protecció de dades, els serveis al client o la política de cookies. T’expliquem tots els punts i passos que has de donar per a comptar amb una web d’empresa en regla
En l’actualitat, pràcticament totes les empreses disposen de pàgina web, sens dubte una eina més que necessària si volem disposar d’un espai de difusió dels nostres productes, la nostra visió i missió corporativa o els nostres serveis. La web, al costat de la resta d’elements presents en la xarxa en una companyia, forma part intrínseca de la seva estratègia comercial i de màrqueting. Com qualsevol aspecte relacionat amb l’organització, la publicació d’una pàgina web d’empresa ha d’atenir-se a la llei, i en aquest sentit hi ha diversos requisits legals indispensables perquè puguem estar en línia amb tot en regla.

Índex de continguts

  1. Els sectors amb major import de sancions a Espanya segons l’AEPD
  2. 5 Requisits per a complir amb la Llei de Protecció de dades o LOPD
  3. Infraccions segons llei infringida. Sector Privat
    1. Assessorament i implantació de la Protecció de Dades en l’empresa
    2. Adaptació a LSSI

 

ELS SECTORS AMB MAJOR IMPORT DE SANCIONS A ESPANYA SEGONS L’AEPD

mínimos legales

  • Telecomunicacions: 10,75 milions/€
  • Entitats financeres: 2,02 milions/€
  • Subministrament i comercialització d’aigua i energia: 1,86 milions/€
  • Comunicacions electròniques comercials: 645.506 €
  • Publicitat
  • Altres
    Fuente: tugesto.com

 

A primera vista, tot aquest procés pot frenar a més d’una empresa a l’hora de dissenyar i publicar la seva pàgina web corporativa. Afortunadament, existeixen proveïdors que ens ajuden en tots els passos a seguir per a disposar d’una web amb tots els requisits necessaris per a la seva activitat.

• El domini, primer pas
Registrar un domini és un dels primers passos que haurem de donar si volem tenir la nostra pròpia web. En el cas d’un projecte empresarial, el més aconsellable és que comprem un domini i evitem utilitzar els de plataformes sense cost que compten amb una extensió de la mateixa en l’URL. Juntament amb la compra del domini, que podrem fer en diverses webs proveïdores de registres, hem de tenir presents alguns aspectes legals importants.

Essencialment, haurem de parar esment en què el nom del domini no entre en conflicte amb cap marca registrada. Si fem referència al nom de la nostra empresa, que prèviament s’ha constituït i ha rebut la confirmació que no hi ha cap conflicte amb altres noms, el registre de la web no hauria de suposar cap inconvenient. No obstant això, si fem alguna variació en el nom de la web, o per exemple es tracta d’una web pensada per a una campanya concreta, amb algun missatge, etc., haurem d’assegurar-nos que no envaïm l’espai de cap altra companyia que tingui alguna marca o producte registrat amb el mateix que volem nosaltres.

• Llei LSSI: serveis de la societat de la informació i comerç electrònic
La nostra pàgina web haurà de complir altres requisits regulats per diverses lleis molt específiques sobre l’activitat en la xarxa. Una de les principals és la coneguda com LSSI, Ley de Servicios de la Sociedad de la Información y Comercio Electrónico (Ley 34/2002). Com indica el seu propi nom, hauran de complir amb les indicacions de la llei aquelles pàgines web que presten algun servei a través d’aquesta, venen productes o compten amb publicitat que els reporta ingressos, per exemple. En termes generals, tota web que comporti una activitat econòmica directa o indirecta haurà de seguir la regulació vigent.

Els principals punts en els quals incloure en la nostra web d’empresa per a estar en regla sobre la base d’aquesta llei són:

1. Nom o denominació social i dades de contacte: domicili, adreça de correu electrònic i qualsevol altra dada que permeti una comunicació directa i efectiva.
2. Dades d’inscripció en el Registre Mercantil o qualsevol altre registre públic.
3. Número d’Identificació fiscal (NIF).
4. Informació sobre el preu dels productes, indicant si inclou o no els impostos aplicables, despeses d’enviament i qualsevol altra dada aplicable per norma autonòmica.
5. En el cas en què l’activitat que s’exerceixi requereixi d’una autorització administrativa prèvia, les dades relatives a la mateixa i els identificatius de l’òrgan encarregat de la seva supervisió.
6. Si s’exerceix una professió regulada, les dades del Col·legi professional i el número de col·legiat, el títol acadèmic i l’Estat de la Unió Europea en què es va expedir i la corresponent homologació, si escau.
7. Els codis de conducta als quals estigui adherit, si escau, i la manera de consultar-los electrònicament.

A més, en el cas de realitzar vendes, contractacions o reserves en la pàgina web, haurem de complir amb aquests requisits:
1. Abans d’iniciar el procediment de contractació, haurem de posar a la disposició de l’usuari, mitjançant tècniques adequades al mitjà de comunicació utilitzat, de manera permanent, fàcil i gratuïta, informació clara, comprensible i inequívoca sobre:
o Els tràmits o passos que ha de seguir per a fer la reserva o compra.
o Si arxivarem el document electrònic del contracte i si estarà disponible per a accedir a ell.
o Els mitjans tècnics que posem a la seva disposició per a identificar i corregir els errors en la introducció de les dades, abans de confirmar-los.
o La llengua o llengües en les quals pot formalitzar-se el contracte.
o Les condicions generals de contractació.
2. Finalitzat el contracte, haurem de confirmar la recepció de l’acceptació, ja sigui per mitjà d’un justificant de recepció per correu electrònic o un altre mitjà de comunicació equivalent.

• Les dades, sempre regulats sota la LOPD
Juntament amb la LSSI, l’altra gran regulació sobre l’activitat en la xarxa està recollida en la Ley Orgánica de Protección de Datos (LOPD), Ley 15/1999. Les dades de clients, subscriptors o qualsevol tipus d’usuari que ens els facilita tenen molt valor.

5 REQUISITS PER A COMPLIR AMB LA LLEI DE PROTECCIÓ DE DADES O LOPD

Companyies líders del mercat com Google o Facebook, entre altres, tenen en el Big Data el seu principal valor afegit, amb una base de dades de milions d’usuaris, dels quals coneixen el seu comportament en la xarxa, els seus gustos o la seva ubicació a cada moment. A Espanya, tota empresa que disposi de dades dels seus clients o usuaris ha de complir essencialment amb els següents requisits:

1. Informar els usuaris de les accions relacionades amb les seves dades recollides: quines dades personals estem recollint i com els utilitzarem.
2. Obtenir el consentiment de l’usuari: l’usuari haurà de donar consentiment exprés mitjançant l’acceptació de la Política de Privacitat.
3. Proporcionar un mètode, per exemple mitjançant un enllaç, perquè els usuaris puguin consultar, modificar o donar de baixa les seves dades en qualsevol moment.
4. Establir mesures de seguretat per a protegir les dades: ens referim a disposar d’una còpia de seguretat setmanal d’aquests, modificar les contrasenyes d’accés a les dades de manera periòdica, mínim una vegada a l’any, i especificar qui té permisos per a accedir a les dades.
5. Finalment, i molt important, registrar el fitxer de dades en l’Agència Espanyola de Protecció de Dades. Aquest procediment, si disposem de certificat electrònic, podem fer-ho de manera telemàtica sense cap problema.
Aquesta normativa es veurà actualitzada amb la nova LOPD de 2018.

• La Política de Cookies
La nostra web també haurà d’indicar la Política de Cookies establerta i tenir-la visible quan l’usuari accedeix per primera vegada a la pàgina. En el contingut de la política detallarem quina informació emmagatzemem en el navegador quan l’usuari accedeixi a la nostra web.
La legislació espanyola ha establert que per a instal·lar determinats tipus de cookies en el seu navegador és necessari informar prèviament i obtenir el seu consentiment. Així, informarem l’usuari des d’on s’envien les cookies, quina finalitat té el seu emmagatzematge (tècnica, analítica o de sessió, per exemple) o com pot controlar les seves cookies en tot moment.

• Les Condicions Generals de Contractació
La Llei 7/1998 sobre Condicions Generals de Contractació ens obliga a indicar amb tota mena de detall les característiques del procés de compra, reserva o contractació que realitzaran els usuaris a través de la web. Ens referim per exemple a la informació de l’empresa i el seu producte o servei, els preus, les formes de pagament disponibles o les condicions de cancel·lació. D’aquesta manera, l’usuari està informat en tot moment de què contractarà, com pot fer-ho o qui és l’empresa que serà el seu proveïdor.

Finalment, no hem d’oblidar una última llei, el Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries, que recull els principals drets dels consumidors davant la nostra activitat.

INFRACCIONS SEGONS LLEI INFRINGIDA. SECTOR PRIVAT

Complir amb tots els requisits en la nostra web corporativa pot semblar complicat. No obstant això, serveis com els que ofereix Qualiatic ens donen la tranquil·litat de tenir una web amb tot a punt, complint la LSSI, LOPD i cookies i sense necessitat que tinguem coneixements tècnics.

També és important estar sempre actualitzats, o tenir un suport extern que ens informi quan hem d’actualitzar els arxius de la base de dades o si hi ha hagut alguna modificació de la legislació a la qual ens hàgim d’adaptar.

• Sobre Qualiatic
La seva plataforma et permet crear la teva pàgina web de manera fàcil i ràpida i sense necessitat de coneixements tècnics. Tindràs totes les garanties de compliment legal de LSSI-CE, LOPD i cookies.
El seu servei de Protecció de Dades adapta el teu web a l’emplenament de la Llei de Protecció de Dades.

ASSESSORAMENT I IMPLANTACIÓ DE LA PROTECCIÓ DE DADES EN L’EMPRESA

Grup Qualia a més del servei Qualiatic, assessora i implanta a les empreses a la Protecció de Dades.

  • Els seus assessors avaluen presencialment els riscos i necessitats de cada empresa per a redactar un Document de Seguretat a mesura. També elaboren un estudi per a cada empresa adoptant les mesures de seguretat d’acord amb el seu funcionament diari.
  • Comunicació al Registre de l’Agència de Protecció de Dades del nombre de fitxers existents, així com descripció i agrupació d’aquests.
  • Redacció del Document de Seguretat, que té com a objectiu recollir la normativa de seguretat de cada empresa quant al tractament de dades personals. En ell detallen totes les mesures de seguretat que cal aplicar en cada cas: Redacció de Contractes, Clàusules d’Informació i consentiment, Informe de Cessions, Transferències Internacionals i tots els documents necessaris per al compliment de la Llei.
  • Organització d’un programa de seguiments presencials o en línia per a avaluar els canvis o modificacions de cada empresa.
  • Elaboració d’un Informe d’Auditoria de Protecció de Dades almenys cada dos anys a tots aquells clients que tractin dades de caràcter personal de nivell mitjà i/o alt (article 96 del RD 1720/2007 de 21 de desembre)
  • El servei de consultoria inclou un seguiment i manteniment pel termini anual a comptar des de la contractació. L’objectiu és verificar el compliment i implantació de les mesures de seguretat orientades a l’empresa.
  • El servei integral inclou Assessorament Jurídic en Protecció de Dades. Grup Qualia compta a més amb una Assegurança de Responsabilitat Civil que cobreix les possibles sancions als seus clients per part de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades ocasionades per deficiències en el servei.

ADAPTACIÓ A LSSI

Qualiatic adapta la web de la teva empresa a la llei de serveis de la societat de la informació (LSSI-CE). Elaboren Política de Privacitat, Avís Legal i Condicions Generals d’Ús.

  • Redacció de l’Avís Legal.
  • Redacció de la Política de Privacitat.
  • Redacció de la Política de Cookies.
  • Redacció dels drets de propietat intel·lectual i industrial (limitació de responsabilitats).
  • Redacció de la política d’enllaços.
  • Redacció de les Condicions Generals de Contractació (venda en línia).
  • Redacció de clàusules per a l’enviament de comunicacions comercials per via electrònica.

Referències:
• Tugesto:
La LOPD en cifras
• Boletín Oficial del Estado:
Ley de Servicios de la Sociedad de la Información y Comercio Electrónico
Ley Orgánica de Protección de Datos
• Agencia Española de Protección de Datos:
Memoria AEPD 2015

Inscriu-te a la newsletter

Inspiració, tendències i opinió per a professionals de la tecnologia

He llegit i accepto l'Avís legal.


Back To Top