skip to Main Content

De les professions del futur es parla molt sovint tot i no tenir massa clar quines seran. És habitual trobar titulars de mitjans en els quals s’augura un món professional sense molts dels llocs de treball que coneixem. No obstant això, no es dóna la mateixa rellevància a un assumpte que porta de cap a les companyies i que serviria perquè molts joves orientessin el seu futur laboral cap al que realment els agrada i podria servir-los com a suport gairebé per tota la seva carrera de treball. Fem un repàs a les professions digitals i a unes sigles que les representen que, en la major part dels casos, confonen als estudiants i generen el caos a les ofertes d’ocupació per ser massa genèriques incloent diverses professions.

La clau de tot el caos associat a les anomenades “noves professions“, tant per part dels estudiants com a nivell empresarial està en que encara parlem de carreres tècniques o estudis d’FP associats a conceptes tan generals com informàtica o comerç, quan dins de la informàtica hi ha uns quants àmbits que són tan especialitzats que suposen una professió per se, a l’igual que en el sector del comerç digital. En la mateixa situació es troben els professionals del disseny aplicat a les noves tecnologies.

Noves professions digitals | UNIR OPENCLASS

 

“VULL UN INFORMÀTIC QUE SAPIGUI DE PUBLICITAT DIGITAL I QUE DISSENYI BÀNERS”

El desconeixement del propi panorama digital a la pime és enorme. I considerant que són més del 90% del teixit productiu de país, és fonamental començar a posar el focus en aquest caos. No és la primera vegada que es redactar ofertes laborals impossibles, i que són objecte d’anàlisi en xarxes com LinkedIn. Demanar que un candidat sàpiga programar (la major part de les vegades amb diversos llenguatges i en plataformes web i mòbil), que comprengui l’estratègia de mitjans digitals amb competències específiques en eines com Ads, i que a més tingui coneixements de disseny digital per crear peces com banners és una mena desitjar que un metge sigui també arquitecte i advocat. Potser no tan exagerat, perquè aquestes tres grans disciplines estan una mica més relacionades entre si en el dia a dia, però poc o gens tenen en comú.

De fet, es fa cada vegada més necessari que els processos de contractació de personal siguin gestionats d’una manera més selectiva. És a dir, fer una bona anàlisi interna de què es requereix, deixant de banda unes pretensions que res tindran a veure amb la realitat del lloc de treball, al temps que s’analitza la possible formació d’un equip capaç de plantejar i tirar endavant una estratègia clara per assolir els objectius de l’empresa.

FRONTEND, backend, BASES DE DADES I INTERFÍCIE D’USUARI

Quan es parla d’un programador o informàtic associat a una empresa que necessita desenvolupament i gestió d’una web, generalment hi ha cinc perfils especialitzats (que podrien ser més depenent del que és específic que resulti el projecte, a més de la incorporació de cada vegada més disciplines que es converteixen en especialitats): Frontend, Backend, Full Stack, expert en base de dades i expert en interfície / experiència d’usuari.

El Frontend

Un programador Frontend és el que abasta tot allò que l’usuari veu a la pàgina. Els menús, els botons, la imatge que dóna el web i tot el que fa que el site sigui atractiu. Per tant, un d’aquests professionals, a més de tenir coneixements dels codis necessaris i la seva implementació ha de ser creatiu i tenir empatia amb l’usuari final per a garantir-la navegació i una facilitat d’ús.

Entre els coneixements que ha de tenir aquest professional, destaquen la programació en HTML (s’usa per plasmar en un web el contingut), CSS (s’utilitza per donar estil al contingut que es crea amb HTML) i Javascript (permet incloure interacció en un site avançant a més el rastreig de dades per comprendre com l’usuari es comporta en el site).

El Backend

Aquest professional és el que s’encarrega de la part lògica de tot el web, així com de l’arquitectura interna i de la correcta funció de tots els elements del site.
Entre els coneixements d’aquest professional és habitual que es demani: ASP.NET (plataforma de desenvolupament de Microsoft), PHP (el format que fan servir els principals gestors de contingut), Ruby i Ruby on rails, Python (un dels llenguatges de programació més utilitzats), NODE.JS (basat en un llenguatge similar a qual té a la part amb la qual el client interactua; Javascript)

Full Stack Developer

És una de les figures més demandades precisament perquè és capaç de desenvolupar la seva tasca com a frontal i com backend. Generalment, s’encarrega de major manera d’un dels dos i és molt habitual que actuï com a coordinador d’equip pels seus coneixements avançats a banda i banda.

Expert en base de dades

Amb les webs dinàmiques, així com amb la digitalització aplicada al dia a dia de les persones, com ara la transformació digital en el món bancari, les bases de dades s’han convertit en una especialitat en si mateixes. Així, comença a demandar-un perfil que en molts casos no es forma en una escola específica, però sí que té coneixements similars als anteriors i acaba per trobar una especialització més gran en els desenvolupaments interns que tenen a veure amb tota aquesta quantitat de dades necessària en fraccions de segon buscant maneres més ràpids d’oferir-los i salvaguardant la seva seguretat.

L’Experiència d’Usuari (UX) i Interfície d’usuari (UI)

Si bé són dues disciplines diferents (que requereixen per tant coneixements diferents), solen estar relacionades i anar de la mà.

L’expert en UI s’encarrega de tots els elements que apareixen a la pantalla i amb els quals l’usuari final interactua. S’encarrega per tant del propòsit del lloc, de l’ajuda a l’usuari, de mostrar el contingut i de la funcionalitat del disseny gràfic.

Per la seva banda, el perfil de UX és el responsable de comprendre què experimenta l’usuari abans, mentre i després del contacte amb la web. No només són qüestions de disseny, sinó també d’identitat de marca i de com la mateixa és percebuda pels potencials clients. Fa per tant d’una espècie de psicòleg digital analitzant el comportament a partir de les dades i proposant i implementant millores de cara a una percepció més positiva. És també qui respon per part dels visitants que abandonen la pàgina buscant els motius i l’aprenentatge que té en la mateixa

I aquí no acaba la cosa, perquè no hem esmentat a cap de les professions relacionades amb el comerç web, ni tampoc ens hem ficat de ple entre els diferents professionals que s’encarreguen de posar imatge i il·lustracions a tot arreu. I això, deixant-nos també fora a professions encara en vies d’evolució com els experts en intel·ligència artificial o blockchain. L’avanç vertiginós de la digitalització, sumada als processos més lents d’adaptació de les carreres i cicles, així com al desconeixement de tot aquest gegantí remix per part de molts empresaris fa que el caos sigui latent.

Inscriu-te a la newsletter

Inspiració, tendències i opinió per a professionals de la tecnologia

He llegit i accepto l'Avís legal.


Back To Top