De ben segur que en els darrers mesos has llegit notícies com: “El dissenyador gràfic estatunidenc Beeple va vendre l’NFT d’una obra digital per 69,3 milions de dòlars a Christie’s” o “El polèmic inversor en criptomònades, Sina Estavi, es va gastar gairebé tres milions de dòlars per comprar un NFT del primer tuit de Jack Dorsey” i encara més “hi ha qui compra dibuixos d’una roca d’una criptocol·lecció per uns 240.000 euros a EtherRock”. Però també: “Bill Gates diu prefereix invertir en actius que ofereixin resultats tangibles, com ara granges o fàbriques, i no en coses com les criptomonedes o els NFT” o “Les vendes de NFT s’han enfonsat a OpenSea, que és la principal plataforma de compra i venda d’aquests actius. Bloomberg ha publicat un informe elaborat per Nansen que afirma que el darrer mes les vendes donin OpenSea han caigut en un 67%. Les vendes generals de NFT en trenta dies han baixat un 40% respecte del mes anterior, segons Nansen”
I amb totes aquestes noticies, estic convençuda que en el comitè de direcció ha aparegut o apareixeran preguntes com: Què signifiquen NFT I METAVERS?, és una oportunitat o una moda?, hem d’incorporar en el nostre full de ruta digital un projecte d’innovació a Blockchain, NFTs o Metavers? quan? com? En aquest article us vull resoldre alguns d’aquests dubtes:
Índice de contenidos
La nova tecnologia en cadena de blocs o blockchain és una base de dades distribuïda i segura (gràcies al xifrat) que es pot aplicar a tota mena de transaccions (que no tenen per què ser necessàriament econòmiques) en què els registres (els blocs) estan enllaçats i xifrats per protegir la seguretat i privacitat d’aquestes transaccions. Aquesta cadena de blocs té un requisit important: hi ha d’haver diversos usuaris (nodes) que s’encarreguin de verificar aquestes transaccions per validar-les i que així el bloc corresponent a aquesta transacció (a cada bloc hi ha un gran nombre de transaccions que això sí, és variable) es registri.
Un token és un objecte físic o digital que té valor en cert context o per a determinada comunitat, encara que la seva pròpia materialitat no contingui aquest valor en si com les fitxes d’un casino. En el món cripto, els tokens són una unitat de valor basada en criptografia i emesa per una entitat privada en una blockchain, com Bitcoin o Ethereum. Els bitcoins són ‘tokens’, però els ‘tokens’ no només són criptomonedes sinó que poden tenir molts més usos.
La tecnologia blockchain ha permès la creació de les criptomonedes o monedes digitals que són la principal forma de moneda en els mons virtuals, i aquestes són la clau de l’economia del metavers. Com per exemple: BITCOIN (19.897,40 US$) o ETHEREUM (1.086,47 US$) (valors a data 20 de juny 2022)
Actualment, token i criptomoneda són utilitzats com a sinònims. En definitiva, ETH és el token d’Ethereum o BTC el de Bitcoin. Però la diferència és que les criptomonedes s’executen a la seva pròpia xarxa de blockchain, mentre que els tokens s’emeten en blockchains existents, com Ethereum per exemple.
Els NFTs (tokens no fungibles) són un tipus d’actius digitals no fungibles, que representen una sola cosa. Gràcies a la tecnologia blockchain podem crear un token associat a un actiu digital. Els NFT són actius digitals únics o criptoactius fàcilment verificables que poden representar coses com GIF, imatges, vídeos, àlbums de música i molt més. Qualsevol cosa que existeixi online es pot crear com a NFT.
Els NFT permeten crear valor d’actius digitals (obres d’art en general de béns no fungibles), és a dir, actius únics que no es poden modificar intercanviar per un altre que tingui el mateix valor, ja que no hi ha dos NFT que siguin equivalents igual que no hi ha dos quadres que ho siguin. Els NFT han permès la incorporació d’un nou mecanisme d’intercanvi de valor en l’economia digital global i una de les tendències digitals més notables per als anys vinents, però cal veure l’impacte global amb un entorn de pujada de tipus.
Així com existeixen mercats per a les criptomonedes hi ha mercats de NFTs com opensea.io, el marketplace més gran per a la comercialització de NFTs, o en qualsevol dels metaversos. Una de les raons per comprar un NFT és el seu valor emocional, que no és tan diferent dels objectes físics… Ningú compra una obra d’art perquè la necessita. La compren pel que els fa sentir. El mateix pot passar amb un GIF, imatge, vídeo o un altre actiu digital. L’altra raó és perquè creus que és valuós… i que augmentarà el seu valor. I es pot guanyar diners amb un NFT comprant-lo i revenent-lo.
Les característiques dels NFTs: són únics i col·leccionables, es poden revendre infinitament i fins i tot aplicar royalties a les transaccions, són immutables, són segurs i rastrejables i amb garantia de drets d’autor
El metavers és un espai virtual col·lectiu, creat per la convergència de la realitat física i digital virtualment millorada, una iteració multisensorial emergent del web. En altres paraules, és independent del dispositiu i no és propietat d’un sol proveïdor.
El metavers és l’inici de la WEB 3.0, una Internet totalment immersiva, on podem accedir a la realitat augmentada i virtual i interactuar amb tota mena d’entorns utilitzant avatars digitals i tecnologia digital innovadora com ulleres i auriculars de realitat virtual (RV).
El metavers és la frontera de la propera etapa de l’evolució d’Internet. Al web 2.0 les Xarxes Socials van prendre el protagonisme d’internet i va permetre per primera vegada la relació digital entre les persones on l’usuari ja no només llegíem (web 1.0) si no que vam poder pujar fotos, vídeos i text.
El desplegament de la Web 3.0 serà una Internet pública on les dades i el contingut es registren en cadenes de blocs, es “tokenitzen” o administren i s’hi accedeix en xarxes distribuïdes d’igual a igual.
Què significa això? Doncs que es generarà un nou paradigma en el qual l’usuari no només pot compartir continguts sinó que es pot convertir en propietari.
S’espera que el Metavers proporcioni oportunitats i models comercials persistents, descentralitzats, col·laboratius i interoperables que permetran a les organitzacions ampliar el seu negoci digital.
Però el metavers com a innovació tecnològica va causar el seu gran impacte el 2021, especialment l’octubre del 2021 quan Facebook es va rebatejar com a Meta, reflectint el seu interès per aquesta nova innovació. Recentment, Andrew Bosworth, director de tecnologia de la companyia, va comunicar que, pròximament, l’aplicació Horizon Worlds – destinada a socialitzar i jugar en el metavers- tindrà una versió web pel que qualsevol internauta podrà emprar-la a través del navegador d’un ordinador o dispositiu intel·ligent, sense necessitat de realitzar el desemborsament necessari per accedir a un visor de Realitat Virtual Meta Quest.
El cas però no era nou, tres gegants tecnològics, com Apple, Google i Microsoft, ja havien seguit els passos de Meta en la seva aposta per Oculus (Meta Quest), desenvolupant les seves pròpies ulleres i auriculars de RV.
Existeixen metaversos centralitzats com Roblox i descentralitzats com The Sandbox, Decentreland o Somnium Space. Els tres metaversos de major grandària són:
El metavers funciona com una economia virtual independent, habilitada per monedes digitals i NFTs. A més, les activitats que actualment es duen a terme en entorns aïllats eventualment es duran a terme en un sol metavers. Alguns exemples:
Ja existeixen exemples d’empreses que estan apostant pel metavers:
Coca Cola ha creat un NFT, una jaqueta, per usar en els avatars del metavers. Samsung té un espai experiencial del metavers per mostrar les seves novetats a Decentraland. Gucci ha obert una botiga a Metaverse a través de Sandbox.
A més, H&M ha obert les portes de la seva primera botiga de moda en un món virtual. Igual que moltes altres empreses minoristes, H&M ha ingressat al món virtual en oferir els seus productes i roba en format digital perquè els usin els avatars al metavers. MediaMarkt, s’ha associat amb NTT per construir el seu propi metavers, MetaMarkt, amb l’objectiu d’acostar-se al públic jove.
Però també he descobert com fabricants de components estan creant metaversos perquè els seus clients puguin experimentar amb ulleres de RV una futura implementació.
El Metavers representa una innovació combinatòria, ja que requereix múltiples tecnologies i tendències per funcionar. Les capacitats tecnològiques que contribueixen inclouen realitat augmentada (AR) y realitat virtual (VR), estils de treball flexibles, pantalles HMD, Internet de les coses (IoT), 5G, intel·ligència artificial (IA) … I tot això només és el principi!
La clau en aquests moments és entendre i experimentar.
Espero haver obert el vostre interès per aquesta nova fase d’INTERNET i l’economia digital. Encara molt incipient i volàtil però sens dubte hem tenir experiències en diferents metaversos, per estar preparats per connectar amb el públic jove i sobre tot per noves oportunitats que avui ni imaginem.
Ets un proveïdor de solucions TIC i vols aparèixer en aquest portal?
Ets una empresa i no trobes el que estàs buscant?
Rep cada dues setmanes totes les novetats sobre les tecnologies de la informació per a empreses.