Tecnología para los negocios - Què és el Metavers? Totes les respostes que un líder ha de saber respondre.


TENDÈNCIES 21 de juny de 2022

De ben segur que en els darrers mesos has llegit notícies com: “El dissenyador gràfic estatunidenc Beeple va vendre l’NFT d’una obra digital per 69,3 milions de dòlars a Christie’s” o “El polèmic inversor en criptomònades, Sina Estavi, es va gastar gairebé tres milions de dòlars per comprar un NFT del primer tuit de Jack Dorsey” i encara més “hi ha qui compra dibuixos d’una roca d’una criptocol·lecció per uns 240.000 euros a EtherRock”. Però també: “Bill Gates diu prefereix invertir en actius que ofereixin resultats tangibles, com ara granges o fàbriques, i no en coses com les criptomonedes o els NFT” o “Les vendes de NFT s’han enfonsat a OpenSea, que és la principal plataforma de compra i venda d’aquests actius. Bloomberg ha publicat un informe elaborat per Nansen que afirma que el darrer mes les vendes donin OpenSea han caigut en un 67%. Les vendes generals de NFT en trenta dies han baixat un 40% respecte del mes anterior, segons Nansen”

I amb totes aquestes noticies, estic convençuda que en el comitè de direcció ha aparegut o apareixeran preguntes com: Què signifiquen NFT I METAVERS?, és una oportunitat o una moda?, hem d’incorporar en el nostre full de ruta digital un projecte d’innovació a Blockchain, NFTs o Metavers? quan? com? En aquest article us vull resoldre alguns d’aquests dubtes:

  1. Què és el blockchain?

La nova tecnologia en cadena de blocs o blockchain és una base de dades distribuïda i segura (gràcies al xifrat) que es pot aplicar a tota mena de transaccions (que no tenen per què ser necessàriament econòmiques) en què els registres (els blocs) estan enllaçats i xifrats per protegir la seguretat i privacitat d’aquestes transaccions. Aquesta cadena de blocs té un requisit important: hi ha d’haver diversos usuaris (nodes) que s’encarreguin de verificar aquestes transaccions per validar-les i que així el bloc corresponent a aquesta transacció (a cada bloc hi ha un gran nombre de transaccions que això sí, és variable) es registri.

  1. Què és un token?

Un token és un objecte físic o digital que té valor en cert context o per a determinada comunitat, encara que la seva pròpia materialitat no contingui aquest valor en si com les fitxes d’un casino. En el món cripto, els tokens són una unitat de valor basada en criptografia i emesa per una entitat privada en una blockchain, com Bitcoin o Ethereum. Els bitcoins són ‘tokens’, però els ‘tokens’ no només són criptomonedes sinó que poden tenir molts més usos.

  1. Què són les criptomonedes?

La tecnologia blockchain ha permès la creació de les criptomonedes o monedes digitals que són la principal forma de moneda en els mons virtuals, i aquestes són la clau de l’economia del metavers. Com per exemple: BITCOIN (19.897,40  US$) o ETHEREUM (1.086,47 US$) (valors a data 20 de juny 2022)

Actualment, token i criptomoneda són utilitzats com a sinònims. En definitiva, ETH és el token d’Ethereum o BTC el de Bitcoin. Però la diferència és que les criptomonedes s’executen a la seva pròpia xarxa de blockchain, mentre que els tokens s’emeten en blockchains existents, com Ethereum per exemple.

  1. Què és un NFT?

Els NFTs (tokens no fungibles) són un tipus d’actius digitals no fungibles, que representen una sola cosa. Gràcies a la tecnologia blockchain podem crear un token associat a un actiu digital.  Els NFT són actius digitals únics o criptoactius fàcilment verificables que poden representar coses com GIF, imatges, vídeos, àlbums de música i molt més. Qualsevol cosa que existeixi online es pot crear com a NFT.

Els NFT permeten crear valor d’actius digitals (obres d’art en general de béns no fungibles), és a dir, actius únics que no es poden modificar intercanviar per un altre que tingui el mateix valor, ja que no hi ha dos NFT que siguin equivalents igual que no hi ha dos quadres que ho siguin. Els NFT han permès la incorporació d’un nou mecanisme d’intercanvi de valor en l’economia digital global i una de les tendències digitals més notables per als anys vinents, però cal veure  l’impacte global amb un entorn de pujada de tipus.

Així com existeixen mercats per a les criptomonedes hi ha mercats de NFTs com opensea.io, el marketplace més gran per a la comercialització de NFTs, o en qualsevol dels metaversos. Una de les raons per comprar un NFT és el seu valor emocional, que no és tan diferent dels objectes físics… Ningú compra una obra d’art perquè la necessita. La compren pel que els fa sentir. El mateix pot passar amb un GIF, imatge, vídeo o un altre actiu digital. L’altra raó és perquè creus que és valuós… i que augmentarà el seu valor. I es pot guanyar diners amb un NFT comprant-lo i revenent-lo.

Les característiques dels NFTs: són únics i col·leccionables, es poden revendre infinitament i fins i tot aplicar royalties a les transaccions, són immutables, són segurs i rastrejables i amb garantia de drets d’autor

  1. Què és el METAVERS?

El metavers és un espai virtual col·lectiu, creat per la convergència de la realitat física i digital virtualment millorada, una iteració multisensorial emergent del web. En altres paraules, és independent del dispositiu i no és propietat d’un sol proveïdor.

El metavers és l’inici de la WEB 3.0, una Internet totalment immersiva, on podem accedir a la realitat augmentada i virtual i interactuar amb tota mena d’entorns utilitzant avatars digitals i tecnologia digital innovadora com ulleres i auriculars de realitat virtual (RV).

El metavers és la frontera de la propera etapa de l’evolució d’Internet.  Al web 2.0 les Xarxes Socials van prendre el protagonisme d’internet i va permetre per primera vegada la relació digital entre les persones on l’usuari ja no només llegíem (web 1.0) si no que vam poder pujar fotos, vídeos i text.

El desplegament de la Web 3.0 serà una Internet pública on les dades i el contingut es registren en cadenes de blocs, es “tokenitzen” o administren i s’hi accedeix en xarxes distribuïdes d’igual a igual.

Què significa això? Doncs que es generarà un nou paradigma en el qual l’usuari no només pot compartir continguts sinó que es pot convertir en propietari.

S’espera que el Metavers proporcioni oportunitats i models comercials persistents, descentralitzats, col·laboratius i interoperables que permetran a les organitzacions ampliar el seu negoci digital.

Però el metavers com a innovació tecnològica va causar el seu gran impacte el 2021, especialment l’octubre del 2021 quan Facebook es va rebatejar com a Meta, reflectint el seu interès per aquesta nova innovació. Recentment, Andrew Bosworth, director de tecnologia de la companyia, va comunicar que, pròximament, l’aplicació Horizon Worlds – destinada a socialitzar i jugar en el metavers- tindrà una versió web pel que qualsevol internauta podrà emprar-la a través del navegador d’un ordinador o dispositiu intel·ligent, sense necessitat de realitzar el desemborsament necessari per accedir a un visor de Realitat Virtual Meta Quest.

El cas però no era nou, tres gegants tecnològics, com Apple, Google i Microsoft, ja havien seguit els passos de Meta en la seva aposta per Oculus (Meta Quest), desenvolupant les seves pròpies ulleres i auriculars de RV.

 

Existeixen metaversos centralitzats com Roblox i descentralitzats com The Sandbox, Decentreland o Somnium Space. Els tres metaversos de major grandària són:

  • Roblox: 150 milions d’usuaris i 43,2 milions d’usuaris diaris
  • The Sandbox: 500.000 usuaris i 15.000 usuaris diaris
  • Decentraland: 300.000 usuaris i 18.000 usuaris diaris

 

  1. Com aplicar o experimentar a les empreses amb NFTs? Quins exemples existeixen?

    • Col·leccionables i col·leccions d’Art Digital. L’aplicació més comuna de les NFTs és la creació de col·leccionables, similars als cromos i les seves col·leccions. Empreses com SoRare o NBA Top Shots ho exemplifiquen. Mattel ha anunciat que Mattel Creations, la plataforma de col·laboració directa al consumidor de la companyia, està desenvolupant encara més les seves joguines com a col·leccions d’art per incloure una sèrie de fitxes no fungibles de la marca Hot Wheels, la col·lecció començarà amb tres NFT únics. Així mateix, autors com FELIPAO, estan creant els seus propi art digital amb una alta cotització de les seves obres.
    • Produccions cinematogràfiques i discogràfiques. Moltes de les estrenes cinematogràfiques estan utilitzant NFT en les seves estrenes. ‘Zero Contract’, la nova pel·lícula d’Anthony Hopkins serà el primer llargmetratge de Vuele. A l’oferir la pel·lícula com NFT, la funció estarà protegida contra la pirateria i no necessitarà passar pels canals habituals de distribució de pel·lícules.
    • Registre de la propietat intel·lectual. Registrar gràcies a la tecnologia NFT la propietat dels actius digitals per demostrar l’ autoria o propietat d’ aquest. El registre de les teves marques, per exemple.
    • Bessó digital. El bessó digital s’associa un actiu físic valuós, com un rellotge o una escultura, amb la seva contrapart digital. Genera una certificació que garanteix la propietat de l’ actiu físic. Un exemple d’això pot ser Louis Erard, una marca de rellotges de luxe que crea el bessó digital de cadascun dels rellotges que comercialitza.
    • Amb la tecnologia NFT, es pot adjuntar una tarifa de transferència a un actiu. D’aquesta manera, cada vegada que es transfereixi, el seu creador rebrà una compensació monetària.
    • Màrqueting i innovació de negoci. L’any passat, Gucci va oferir als jugadors de Pokémon GO l’oportunitat de comprar articles de moda en la col·lecció de col·laboració amb The North Face de Gucci en una de les parades de Gucci-Poke. Louis Vuitton ha celebrat el seu 200 aniversari i ret homenatge al seu fundador a través del llançament d’un videojoc, amb 30 NFT únics creats per l’artista digital Beeplea ocults el llarg del joc. Pringles també s’ha unit al món de les NFT en llançar el seu nou sabor anomenat “CryptoCrisp”. McDonalds ha tornat a vendre el McRib, però aquesta vegada en format NFT. Coca Cola va realitzar el 30 de juny una subhasta del seu primer NFT anomenada “Caixa de l’Amistat”, que va ser venut al Marketplace Open Sea per $575.000.

 

  1. Com aplicar o experimentar les empreses al Metavers? Quins exemples existeixen?

El metavers funciona com una economia virtual independent, habilitada per monedes digitals i NFTs. A més, les activitats que actualment es duen a terme en entorns aïllats eventualment es duran a terme en un sol metavers. Alguns exemples:

  • Compra d’art digital, col·leccionables i actius digitals (NFT).
  • Compra d’ atuells i accessoris per a avatars digitals.
  • Compra de terrenys digitals i construcció de cases virtuals.
  • Participar en una experiència social virtual com concerts, discoteques, cinema…
  • Compres en centres comercials virtuals a través del comerç immersiu.
  • Ús d’ aules virtuals per experimentar l’ aprenentatge immersiu
  • Interactuar amb humans digitals per incorporar empleats, servei al client, vendes i altres interaccions comercials

Ja existeixen exemples d’empreses que estan apostant pel metavers:

Coca Cola ha creat un NFT, una jaqueta, per usar en els avatars del metavers.  Samsung té un espai experiencial del metavers per mostrar les seves novetats a Decentraland.  Gucci ha obert una botiga a Metaverse a través de Sandbox.

A més, H&M ha obert les portes de la seva primera botiga de moda en un món virtual. Igual que moltes altres empreses minoristes, H&M ha ingressat al món virtual en oferir els seus productes i roba en format digital perquè els usin els avatars al metavers. MediaMarkt, s’ha associat amb NTT per construir el seu propi metavers, MetaMarkt, amb l’objectiu d’acostar-se al públic jove.

Però també he descobert com fabricants de components estan creant metaversos perquè els seus clients puguin experimentar amb ulleres de RV una futura implementació.

 

El Metavers representa una innovació combinatòria, ja que requereix múltiples tecnologies i tendències per funcionar. Les capacitats tecnològiques que contribueixen inclouen realitat augmentada (AR) y realitat virtual (VR), estils de treball flexibles, pantalles HMD, Internet de les coses (IoT), 5G, intel·ligència artificial (IA) … I tot això només és el principi!

 

La clau en aquests moments és entendre i experimentar.

Espero haver obert el vostre interès per aquesta nova fase d’INTERNET i l’economia digital. Encara molt incipient i volàtil però sens dubte hem tenir experiències en diferents metaversos, per estar preparats per connectar amb el públic jove i sobre tot per noves oportunitats que avui ni imaginem.

Danos tu opinión

1 Estrella2 Estrellas3 Estrellas4 Estrellas5 Estrellas (No hay valoraciones)
Loading...

Ets un proveïdor de solucions TIC i vols aparèixer en aquest portal?

Ets una empresa i no trobes el que estàs buscant?


SUBSCRIU-TE AL NOSTRE NEWSLETTER

Rep cada dues setmanes totes les novetats sobre les tecnologies de la informació per a empreses.

PROVEÏDORS DE CONFIANÇA

ADTEL
Lleida.net
Software Greenhouse
Gotoclient
Square
Mastertec3D
FREE NOW for Business
ITEQUIA
CUATROOCHENTA
Kyocera
Iberent
Grupo Sermicro
Keyrus
Alarona Studio
Infini – Digital Effiency
B2Brouter
Camerfirma
IEAISA
ABAST
OOMKT
Trusted Advisors
SERHS Serveis
CHATFORCE
DSALES 4.0
Doonamis
KTYA
Artimedia
Altostratus
Amvos Digital
ARSYS
BESTPLANT
Audiovisuals Data
INNOVAmee
Ipsum Expert
LightEyes
Nominalia
Olivia Express
OPTIMOCLICK
SCHUMPIT
Wolters Kluwer
Zoho